Monday, September 28, 2009

The Seed


A successful business man was growing old and knew it was time to choose a successor to take over the business. Instead of choosing one of his Directors or his children, he decided to do something different. He called all the young executives in his company together. He said, "It is time for me to step down and choose the next CEO. I have decided to choose one of you. "

The young executives were Shocked, but the boss continued. "I am going to give each one of you a SEED today - one very special SEED. I want you to plant the seed, water it, and come back here one year from today with what you have grown from the seed I have given you. I will then judge the plants that you bring, and the one I choose will be the next CEO." One man, named Jim, was there that day and he, like the others, received a seed. He went home and excitedly, told his wife the story.

She helped him get a pot, soil and compost and he planted the seed. Everyday, he would water it and watch to see if it had grown. After about three weeks, some of the other executives began to talk about their seeds and the plants that were beginning to grow. Jim kept checking his seed, but nothing ever grew.. Three weeks, four weeks, five weeks went by, still nothing.

By now, others were talking about their plants, but Jim didn't have a plant and he felt like a failure. Six months went by -- still nothing in Jim's pot. He just knew he had killed his seed. Everyone else had trees and tall plants, but he had nothing. Jim didn't say anything to his colleagues, however... He just kept watering and fertilizing the soil - He so wanted the seed to grow. A year finally went by and all the young executives of the company brought their plants to the CEO for inspection.

Jim told his wife that he wasn't going to take an empty pot. But she asked him to be honest about what happened. Jim felt sick to his stomach, it was going to be the most embarrassing moment of his life, but he knew his wife was right. He took his empty pot to the board room. When Jim arrived, he was amazed at the variety of plants grown by the other executives. They were beautiful -- in all shapes and sizes. Jim put his empty pot on the floor and many of his colleagues laughed, a few felt sorry for him! When the CEO arrived, he surveyed the room and greeted his young executives.

Jim just tried to hide in the back. "My, what great plants, trees, and flowers you have grown," said the CEO. "Today one of you will be appointed the next CEO!" All of a sudden, the CEO spotted Jim at the back of the room with his empty pot. He ordered the Financial Director to bring him to the front. Jim was terrified. He thought, "The CEO knows I'm a failure! Maybe he will have me fired!" When Jim got to the front, the CEO asked him what had happened to his seed - Jim told him the story. The CEO asked everyone to sit down except Jim. He looked at Jim, and then announced to the young executives, "Behold your next Chief Executive Officer! His name is Jim!" Jim couldn't believe it.

Jim couldn't even grow his seed. "How could he be the new CEO?" the others said. Then the CEO said, "One year ago today, I gave everyone in this room a seed.. I told you to take the seed, plant it, water it, and bring it back to me today. But I gave you all boiled seeds; they were dead - it was not possible for them to grow. All of you, except Jim, have brought me trees and plants and flowers.

When you found that the seed would not grow, you substituted another seed for the one I gave you. Jim was the only one with the courage and honesty to bring me a pot with my seed in it. Therefore, he is the one who will be the new Chief Executive Officer!"

* If you plant honesty, you will reap trust
* If you plant goodness, you will reap friends
* If you plant humility, you will reap greatness
* If you plant perseverance, you will reap contentment
* If you plant consideration, you will reap perspective
* If you plant hard work, you will reap success
* If you plant forgiveness, you will reap reconciliation
* If you plant faith in God , you will reap a harvest

So, be careful of what you plant now; it will determine what you will reap later..

"Whatever You Give To Life, Life Gives You Back"

Saturday, September 26, 2009

Saturday, September 19, 2009

Eid is Upon Us


The month of Ramadan
Has come and passed
So quickly has it gone
How long did it last?

Now Eid is upon us
A prize from our Lord
A day to enjoy
A day of reward

To the worshipful servants
This day belongs
For their struggle and striving
This day is their own

Eid Mubarak
Is the call of the day
With the zikr of Allah
Let us all say:

‘Eid Mubarak!’

To you and your family
May Eid bring pleasure
Make this day of Eid
A day to treasure!

Eid Mubarak
To one and all
To my brothers and sisters
Both big and small (“,)

Tuesday, September 15, 2009

Laskar Pelangiku


Sudah lama saya tidak ke sana. Kekangan masa yang melampau membantut jadual mingguan saya untuk ke sana. Rindunya, sampai termimpi-mimpi. Kiranya lebih sebulan saya tidak pergi ke Lokub, mengajar anak-anak yang sentiasa dahagakan ilmu. Terima kasih banyak-banyak saya ucapkan kepada rakan-rakan saya, cikgu-cikgu yang lain yang sanggup hadir membantu ketika ketiadaan saya. Allah sahaja yang mampu membalas jasa budi kalian.

"Hui...ya Allah...tak boleh control betul budak-budak ni...penat kita dibuatnya." kata Cikgu Hanafi.

"Ei...rasa macam nak herdik je diorang ni...geram betul...kadang-kadang tak dengar kata..." rungut Cikgu Rosdianah.

Saya tersenyum sahaja mendengar komen-komen cikgu-cikgu lain. Senyum, tapi jauh di dalam hati risau juga dengan keadaan mereka yang dikatakan tidak terkawal itu.

"Biasalah budak-budak. Kita kadang-kadang memang kena tegas sikit. Bukan garang, tapi tegas." sekadar cuba menyedapkan hati cikgu-cikgu yang lain, apatah lagi selepas peristiwa saya dimarahi dahulu, saya sama sekali tidak mahu cikgu-cikgu yang lain menimpa nasib yang sama seperti saya.

Alhamdulillah, pada hari Ahad yang lepas saya mempunyai kelapangan untuk pergi ke sana. Bulan Ramadhan ini, saya belum lagi menjejakkan kaki ke sana, dan hari itu adalah hari terakhir kami mengajar sebelum cuti Aidiladha.

Saya, Mukhlis, Din dan Fuad datang lewat setengah jam ke sana pada hari itu. Setibanya saya ke beranda surau, saya dapati budak-budak itu hampir kesemuanya terlentang di tengah-tengah beranda beramai-ramai, tidur. Saya terkesima sebentar melihat keadaan mereka.

"Cikgu! Diorang tipu tidur!" Rohana, salah seorang daripada mereka, yang berada di tepi pintu memberitahu saya.

"Ha? Ya? Oit! Buat apa tu!?" saya menjerit kepada mereka.

"Aaaaa.....cikgu! Cikgu! Cikgu datang! Cikgu!" terus mereka semua melompat dari baring mereka, bergelak ketawa. Lakonan pembukaan dari mereka setelah lama saya tidak ke sana, amat menghiburkan hati saya. Mereka masih lagi seperti dahulu, dan lebih penting, mereka masih lagi memerlukan kami di sana.

"Hah, semangat je! Puasa ke tak ni?" saya bertanya kepada mereka.

"Puasa! Aku puasa! Dia tidak!" masing-masing cuba mengakui, sambil mengangkat tangan.

"Aku...aku suda puasa 30 hari!" Rahmat memberitahu saya.

"Ha? 30 hari dah? Hari ni baru hari ke-23. Biar betul!" saya membalas. Saya faham, bukanlah niat mereka untuk menipu atau cuba menunjuk-nunjuk kepada saya, tetapi mereka berkata begitu untuk menunjukkan bahawa mereka sebenarnya bersemangat untuk berpuasa penuh, walaupun saya tahu mereka kebanyakannya tidak larat untuk berpuasa penuh.

Pembelajaran pada petang itu tidak begitu lama, memandangkan kami datang lambat, dan waktu asar juga sudah semakin cepat, maka kami mengajar seadanya.

"Nak belajar apa hari ni?" saya bertanya.

"Melukis!" segelintir daripada mereka berkata.

"Menulis!" yang lain pula bersuara.

"Iqra', cikgu..." membisik kepada saya juga ada.

Laskar Pelangiku


Dahulu pernah seorang sahabat memberitahu saya bahawa kisah saya ini umpama sebuah cerita novel yang kemudiannya diadaptasi kepada wayang yang bertajuk 'Laskar Pelangi'. Pada ketika itu, saya tidak tahu akan cerita tersebut, hinggalah baru-baru ini saya menjumpai cerita tersebut daripada kawan saya dan menontonnya. Saya menontonnya buat pertama kali, dan betapa terharunya saya menontonnya. Faham amatlah saya dengan keadaan dan kesungguhan Bu Muslimah dalam mendidik 10 (11) orang anak muridnya selama 5 tahun.

Doa saya agar anak-anak didik saya juga insyaallah menjadi orang yang berguna dan berjasa terutamanya dalam perjuangan Islam kelak mereka dewasa. Amin.

Selamat Hari Raya

"Siapa nak duit raya!?" saya bertanya sebelum bersurai pada petang itu.

"Aku! Aku!" semua berteriak sambil melompat-lompat kegembiraan.

"Eh, kalau tak puasa penuh tak boleh la dapat duit raya, tak boleh la beraya, kan?" seperti kebiasaannya, beginilah cara mendidik anak-anak atau adik-adik kita untuk merangsang mereka berpuasa penuh. Walau mungkin pada pandangan sesetengah pihak, cara sebegini boleh melahirkan anak-anak yang bersifat materialistik, tetapi pada saya, tiada salahnya, untuk memberi duit raya kepada mereka setelah berlatih berpuasa pada usia yang kecil sebagai tanda hadiah. Kelak semakin dewasa barulah diberi kefahaman yang sebenar makna hari raya kepada mereka, perlahan-lahan, bahawa ianya bukan kerana duit semata-mata.

"Ok, sebelum balik, cikgu nak bagitahu, minggu depan kita cuti. Jadi cikgu nak ucapkan selamat berbuka petang nanti, dan selamat..."

"HARI RAYA!!" mereka semua berteriak menyambung kata-kata saya sebelum sempat saya menghabiskannya. Terhibur hati saya melihat gelagat mereka semua. Ya, selamat hari raya anak-anak didikku, moga aidilfitri kali ini menjadi kemenangan buat diri kamu semua, bukan sahaja dalam berpuasa, tetapi dalam segala aspek tatacara hidup sebagai seorang muslim yang sempurna, insyaallah. Amin.


Sunday, September 13, 2009

Beginilah al-Quran Mengajar Kami


Baca al-Quran ialah membaca hanya dengan lidah. Ayat-ayat al-Quran disebut mengikut hukum tajwid dan dilagukan mengikut kaedah-kaedah taranum. Maka akan terserlah keindahan dan ketinggian nilai seni ayat-ayat al-Quran itu. Pembacanya akan terhibur, beroleh ketenangan jiwa dan kepuasan yang tersendiri di samping ganjaran pahala dan fadilat surah-surah tertentu.

Manakala tadabbur al-Quran pula ialah membaca dengan lidah, akal dan hati. Lidah memastikan bacaan dengan tartil, akal mengambil pemahaman makna (yang tersurat dan tersirat) dan hati mengambil pengajaran untuk dijadikan panduan. Maka akan terserlah al-Quran sebagai kitab hidayah dan mukjizat yang sarat dengan khazanah-khazanah yang tidak ternilai harganya. Inilah asas para ulama dan ilmuwan pada zaman keagungan Islam membangun suatu tamadun lahiriah dan rohaniah yang tiada tolok bandingnya.

Buku Beginilah al-Quran Mengajar Kami mengajar anda prinsip-prinsip asas tentang tadabbur al-Quran - Penerbit

Harga = RM20.00 (Sem) RM22.00 (Sab/Swk)
Mukasurat = 180
Penyusun = Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir & Ustaz Mohd Zamri Mohd Zainuldin
Penerbit = Telaga Biru Sdn Bhd

Wednesday, September 09, 2009

Klimaks Ramadhan


"Siapa nak tengok episod akhir Heroes?" Ahmad bertanya kepada rakan-rakan serumahnya, sambil menunjuk-nunjuk kepada mereka DVD yang ada ditangannya.

"Aku! Aku belum tengok!" Abu, rakan serumahnya menjawab.

"Aku pun!" Ali menyampuk.

"Aku nak tengok jugak, walaupun aku dah tengok dulu, tapi nak tengok lagi sebab best!" Along juga bersuara, memberitahu keinginannya.

Ahmad tersenyum. Geli hati dia melihat telatah rakan-rakannya yang begitu taksub dengan cerita Heroes. Ahmad kemudiannya menyimpan DVD yang dipegangnya balik ke dalam begnya. Lalu dia mengeluarkan sesuatu yang lain dari begnya pula. Dia letakkan di hadapan rakan-rakannya, sebuah al-Quran, sehelai sejadah, dan seutas tasbih.

Lalu Ahmad dengan girangnya berkata, "Siapa nak 'tengok' episod akhir Ramadhan bulan ni?"

Ketiga-tiga rakannya tertunduk diam, malu.

Kemuncak Bagi Segalanya


Setiap segala sesuatu pasti ada penghujungnya. Sebuah cerita drama yang hebat akan menemui penghujungnya. Perlawanan bola sepak yang terhebat sekali pun juga akan tamat di penghujungnya. Dan sebelum sampai ke titik penghujung, adanya kemuncak bagi sesuatu itu. Drama yang hebat pasti mempunyai plot yang klimaks sebelum sampai ke babak terakhir, perlawanan bola yang hebat pasti mempunyai babak-babak jaringan kemuncak sebelum wisel penamat ditiup, dan begitu juga contoh-contoh yang lain.

Ramadhan, ia juga mempunyai penghujung. Maka menangislah para mukmin kerana bulan yang penuh berkat, bulan yang penuh kemuliaan, bulan yang penuh rahmat, akan tamat. Namun sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, tidak dibiarkan begitu sahaja mereka yang terpaut hatinya dengan Ramadhan tanpa ganjaran yang istimewa. Diturunkan oleh-Nya satu malam yang terlalu istimewa, malam yang lebih baik daripada seribu bulan, iaitu Malam (Lailatul) Qadar, khas bagi mereka para mukmin yang dikasihi-Nya.

Malam (Lailatul) Qadar adalah satu malam yang istimewa. Sengaja dirahsiakan ketetapan malam yang manakah berlakunya Lailatul Qadar supaya mereka yang benar-benar berhasrat hendak mendapatkan sesuatu yang istimewa yang ada pada Malam (Lailatul) Qadar yang akan terus-menerus, dengan tidak jemu-jemu serta dengan bersungguh-sungguh, beribadat sepanjang bulan Ramadhan.

Cara Menghidupkan Malam Bulan Ramadhan


Di antara cara yang paling sesuai untuk kita menghidupkan dan memenuhkan malam-malam Ramadhan kita itu ialah dengan membaca al-Quran, dan mendirikan solat tahajjud (Qiamullail).

Saidatina Aisyah bertanya kepada Rasulullah s.a.w katanya: "Wahai Rasulullah! Kalau saya menemui Lailatul Qadar, apa yang patut saya baca?" Rasulullah s.a.w menjawab: "Bacalah, (maksudnya) Ya Allah! Ya Tuhan! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau suka mengampuni, maka ampunilah aku." (riwayat Ahmad, Tirmizi dan Ibn Majah)

Begitulah hendaknya kita buat dalam bulan Ramadhan memohon dan berdoa dengan apa jua doa yang baik-baik. Marilah kita memerhati bagaimana sunnah Rasulullah s.a.w ketika mencari dan menunggu ketibaan malam (Lailatul) Qadar. Baginda mengingkatkan amal ibadat. Baginda mengajak kaum keluarga dan sahabat baginda umumnya, supaya menghidupkan malam Ramadhan. Ini dijelaskan oleh hadis yang diriwayatkan oleh Imam
Bukhari dan Muslim, dari Aisyah r.a yang bermaksud: "Apabila telah masuk sepuluh malam, iaitu sepuluh malam yang terakhir bulan Ramadhan, maka Rasulullah s.a.w sangat bersungguh-sungguh dan pada sepanjang malam baginda beramal, serta dibangunkannya ahli rumah baginda."

Malam agung ini hanya muncul sekali dalam setahun, maka beruntunglah mereka yang menjumpainya. Moga kita semua berusaha sebaik mungkin dalam mencarinya pada tahun ini. Kita tidak mahu terlepas pada "klimaks" Ramadhan, kerana jika kita terlepas, maka kita sebenarnya amatlah rugi, malah belum tentu dapat kita bertemu dengan Ramadhan pada tahun hadapan. Dan mudah-mudahan dengan segala amal ibadat yang kita laksanakan ini menjadi momentum kepada ibadat-ibadat kita di hari-hari mendatang, setelah berlalunya Ramadhan. Ya, kita bukan hanya perlu memperbanyakkan beribadat pada bulan Ramadhan, atau pada Malam (Lailatul) Qadar, tetapi bulan Ramadhan dan Lailatul Qadar ini adalah bukti untuk menunjukkan kemampuan kita bahawa kita sebenarnya mampu untuk beribadat dengan banyak dan bersungguh-sungguh, kita mampu berbuat amal kebaikan, kita mampu bangun solat pada waktu malam, dan kita mampu menjauhi maksiat. Tetapi hanya kerana kita tidak menjaga perut (nafsu) pada bulan-bulan yang lain, kita tidak sedar semua ini, kita tidak sedar bahawa tiada sebab untuk kita tidak dapat meraih syurga Allah, hanya diri kita sendiri yang
tidak ingin berusaha ke arahnya.

Wallahu'alam

Saturday, September 05, 2009

Sibuk Betul Ke?


Kita sering merungut sibuk, tak dapat hadir majlis ilmu, tak dapat hadir usrah, tak dapat hadir mesyuarat, dan sebagainya. Kadangkala kesibukan kita ini menjadikan diri kita tidak tentu arah, tertekan dan ada yang sampai sakit-sakit jadinya. Tetapi tahukah kita bahawa manusia yang paling sibuk adalah Rasulullah? Mari kita sama-sama ukur sejauh mana kesibukan kita berbanding Rasulullah s.a.w:

Rasulullah sibuk kerana:
- Memikirkan masalah umatnya
- Bermunajat kepada Allah setiap malam
- Mengajar ilmu kepada sahabat setiap hari
- Berperang di jalan Allah
- Melayani isteri-isteri
- Menerima dan mengajar al-Quran yang disampaikan oleh Jibril selama 23 tahun serta menghafalnya
- Melayani tetamu dari bangsa Badwi, Yahudi, Parsi dan lain-lain
- Menziarah orang sakit (biar Muslim, Munafiq, mahu pun Yahudi)
- Memerintah dan menguruskan hal-hal rakyat
- Memikirkan untuk menyelamatkan umatnya di hari kiamat (dengan menyimpan permintaan yang paling besar kepada Allah untuk digantikan dengan syafaat)

Kita sibuk kerana:
- Belajar
- Tugasan assignment
- Projek
- Kerja sambilan
- Program
- Keluarga
- Rakan
- Main

Rasulullah sentiasa sibuk, begitu juga dengan para sahabat, ulama dan umara, namun adakah mereka mengeluh dengan kesibukan itu? Adakah mereka mengabaikan tanggungjawab mereka dengan Allah dan sesama manusia yang lain? Malah kita patut berasa malu kerana nabi sendiri tidak pernah meninggalkan solat malam dalam hidupnya, walau sesibuk mana pun baginda. Di mana kita jika hendak dibandingkan dengan baginda? Masih bermimpi untuk ke syurga Allah dengan hanya dugaan kesibukan sekecil ini?

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." (al-Asr: 1-3)

Kita Sibuk Untuk Apa Sebenarnya?

Wednesday, September 02, 2009

Di Mana Manusia Mencari


Alkisah, di sebuah kampung terdapat seorang pemuda yang bernama Abu (bukan nama sebenar). Pada suatu malam, dua orang pemuda sedang melalui sebatang jalan di kampung tersebut, dan mereka dapati Abu sedang berjalan mundar-mandir di bawah limpahan sinaran lampu jalan tersebut, seakan-akan sedang mencari sesuatu. Lalu kedua-dua orang pemuda itu bertanya kepada Abu.

"Wahai Abu! Apa yang kamu sedang lakukan?" kata salah seorang pemuda tersebut.

"Aku sedang mencari kunci motorku yang hilang." jelas Abu.

"Oh, kasihan. Kalau begitu mari kami tolong kamu carikan bersama." kata pemuda lagi satu.

Mereka bertiga pun mencari kunci motor Abu yang hilang itu. Setelah beberapa lama, usaha mereka tidak juga berjaya. Kepenatan, kedua-dua pemuda itu bertanya kepada Abu lagi.

"Pastikah kamu bahawa kunci motormu itu hilang di kawasan ini?"

"Tidak. Sebenarnya kunci motorku hilang di dalam rumahku." jawab Abu.

Mereka berdua membeliak mata, sambil memandang antara satu sama lain. Kemudian mereka bertanya lagi.

"Lalu mengapa kamu mencarinya disini sedangkan kamu sendiri ketahui kunci motormu hilang di rumah?"

"Di rumahku tiada bekalan elektrik, ianya gelap maka sukar untuk aku mencari kunci motorku. Tetapi di sini adanya lampu-lampu jalan yang menjadikan kawasan ini cerah, maka memudahkan untuk aku mencari kunci motorku!" terang Abu bersahaja.

Kedua-dua pemuda itu menggeleng-gelengkan kepala mereka.

Silapnya Manusia Mencari Ketenangan


Setelah membaca kisah di atas, pastinya kita berasa betapa bodoh dan gilanya si Abu. Ironinya, kebanyakan daripada kita juga mempunyai mentaliti yang sama seperti Abu dalam kisah tersebut, sama ada kita sedar atau tidak. Dalam artikel ini saya kecilkan skop iaitu dalam mencari ketenangan.

Ada manusia mencari ketenangan melalui hiburan yang melalaikan. Ada manusia mencari ketenangan di warung kopi bersembang kosong. Ada manusia mencari ketenangan dengan hanya tidur memalaskan diri. Dan pelbagai lagi kaedah ciptaan manusia untuk mencari ketenteraman jiwa. Masing-masing beranggapan cara merekalah yang terbaik dan berkesan. Tetapi untuk berapa lama? Satu jam? Satu hari? Satu tahun? Kemudian manusia akan mencari semula ketenangan yang 'hilang' itu, kerana ketenangan yang manusia cari itu tidak pernah mutlak.

Bukankah ianya sudah jelas disebut di dalam al-Quran?

"Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram" (ar-Ra'd: 28)

Adakah tidak jelas lagi kata-kata Allah? Adakah kita tidak yakin dengan janji dan kata-kata-Nya? Atau mungkin secara kasarnya untuk dikatakan, kita masih tidak sampai tahap keimanan yang mampu membuatkan diri kita tenang apabila mengingati-Nya?

Sama-sama kita bermuhasabah. Tepuk dada tanya iman. Janganlah kita menjadi seperti Abu dalam kisah tadi, mencari di tempat yang tidak sepatutnya sedang diri sendiri tahu di mana sepatutnya 'benda' itu berada. Wallahu'alam.

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"