Tuesday, July 21, 2009

Angkasawan Pertama: Realiti Atau Fantasi?


Dari Ibnu Abbas bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda:

"Setelah aku melakukan Israk, aku berada di Makkah dengan keadaan khuatir dengan masalahku. Aku tahu orang-orang Makkah akan mendustakan (kejadian yang menimpaku tadi malam). Aku pun duduk sendirian dalam keadaan sedih."

Tiba-tiba Abu Jahal datang menghampiri beliau sehingga duduk di samping beliau. Lalu Abu Jahal bertanya dengan nada mengejek, "Ada apa denganmu, ada hal baru?"

Rasulullah menjawab, "Ada."

"Apakah ianya?" Abu Jahal bertanya.

"Aku Israk malam tadi dan Mikraj." jawab Rasulullah.

"Ke mana?" tanya Abu Jahal lagi.

""Ke Baitul Maqdis."

"Kemudian itulah yang membuat kamu berada di hadapanku?" tanya Abu Jahal.

"Benar." jawab Rasulullah.

Pada ketika itu baginda tidak melihat bahawa Abu Jahal mendustakan ceritanya. Lalu Abu Jahal bertanya, "Bagaimana pendapatmu jika aku kumpulkan kaummu, apakah engkau mahu menceritakan seperti apa yang engkau ceritakan kepadaku?"

Rasulullah menjawab, "Ya, mahu."

Lantas Abu Jahal berteriak, "Wahai sekalian Bani Ka'ab bin Luai, berkumpullah kamu semua!"

Orang ramai pun berdatangan dan berkumpul mengelilingi Rasulullah dan Abu Jahal. Abu Jahal lalu berkata, "Ceritakanlah kepada kaummu seperti mana yang engkau ceritakan kepadaku!"

Rasulullah s.a.w pun berkata, "Sesungguhnya malam tadi aku di-isra'kan."

"Ke mana?" tanya orang-orang yang mendengarnya.

"Ke Baitul Maqdis." Jawab baginda.

"Lantas, inilah yang membuatkan kamu mengumpulkan kami di hadapanmu?" orang-orang itu bertanya lagi.

"Benar." jawab Rasulullah.

Di antara orang-orang yang hadir ada yang bertepuk tangan, dan ada yang meletakkan tangan di atas kepala kerana merasa kagum.

"Bolehkah anda menggambarkan masjid itu kepada kami?" mereka bertanya. Sementara ada di kalangan orang-orang yang berada di situ sudah pernah pergi ke negeri tersebut dan melihat masjid yang diperkatakan.

Rasulullah pun menjawab, menggambarkannya dan terus menggambarkannya masjid itu sehingga baginda berasa ragu menggambarkan sebahagian daripadanya, lalu masjid itu diperlihatkan kepada baginda sehingga baginda dapat melihatnya dengan jelas.

Abu Auf berkata, "Orang-orang itu pun akhirnya mengatakan, Demi Allah gambaran masjid itu benar!"

*dipetik daripada hadis berkaitan Israk Mikraj yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad.

Maha suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram (di Makkah) ke Masjidil Aqsa (di Palestin), yang kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (al-Isra':1)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"