Monday, July 06, 2009

"Cikgu, iman itu ada tiga!"



"Iman ada...tiga? Rukun iman ke?"

"Na...bukan...rukun iman ada enam, cikgu...tapi iman ada tiga!"

"Ha, apa dia?"

"Iman hati, iman lidah, iman tangan!"

"Hehe. Betul tu, tapi tak tepat. Cuba dengar baik-baik maksud iman yang cikgu cakap ni. Iman maksudnya percaya bahawa tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, dengan membenarkannya dalam hati, mengatakannya dengan lidah, dan mengamalkannya dengan anggota badan seperti tangan dan lain-lain."

"Ooooo...."

"Faham?"

"Faham suda cikgu!"

Belajarlah dari kesilapan, kerana kesilapan itu adalah kebenaran. Belajarlah dari kesilapan orang lain, kerana kita tidak mungkin sempat untuk melakukan kesemua kesilapan itu.


"Ok, ikut cikgu sebut, alhamdulillah."

"Hamdulila!"

"Dengar betul-betul, AL-HAM-DU-LIL-LAH."

"...hamhamdulilla!"

"AL....HAM...!"

"HAM-HAM!"

"Tengok mulut cikgu, AL...HAM...DU...LIL...LAH..."

"Hamhamdulilla!"

Ilmu itu tidak hadir dari satu mulut ke satu mulut, tetapi ilmu itu hadir dari minda yang tidak jemu-jemu memikirkannya, lidah yang tidak putus-putus memanggilnya, dan tubuh yang tidak penat-penat mencarinya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. nie kisah budak2 kg lokub ke? kelakar sungguh..

    ReplyDelete
  2. macam mana ney cikgu..anak murid tak tahu sebut alhamdulillah.. hamhamdulillah pula..huhu.. bukalah lagu raihan-ucapkan alhamdulillah.. manala tau tiba2 je sebut skali je ingat..

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"