Friday, July 24, 2009

Di Sebalik Musibah Sakit



Dalam beberapa hari ini, wabak demam (tidak pasti penyakit apa) menular di kalangan kami, saya dan rakan-rakan.

Demam panas, batuk dan cirit-birit merupakan petandanya. Alhamdulillah, saya kian sembuh, hanya batuk-batuk dan sakit kepala sedikit. Tetapi, makin ramai pula yang menghidapinya. Di surau, di hadapan tabir berbatuk-batuk, di belakang tabir menyahut berbatuk-batuk. Bahaya juga penyakit berjangkit. Nasib baik bukan H1N1.

Kepada sahabat sahabiah yang masih demam, ataupun menghidap apa-apa penyakit sekarang, bersabarlah. Bak kata ayat seorang akak ni, "He is always with us!"

Sakit Sebagai Kifarah Dosa

Terdapat banyak hadith yang menerangkan bahawa kesakitan (ujian) dapat memadamkan kejahatan dan menghapuskan dosa.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Untuk setiap musibah, penyakit, keresahan, kesedihan, atau kesakitan yang menimpa seorang Muslim, hatta luka yang disebabkan tertusuk duri, Allah akan menghapuskan dosa-dosanya."

Diriwayatkan juga dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Apabila Allah menghendaki kebaikan ke atas seseorang, Dia akan mengujinya dengan kesulitan."

Suhaib bin Sinan r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Betapa ajaibnya seorang Mukmin! Kebaikan itu sentiasa bersamanya, tetapi ianya tidak berlaku pada orang lain kecuali kepada seorang Mukmin. Apabila ia mendapat kebaikan, ia bersyukur kepada Allah dan memperoleh ganjaran, dan apabila ia ditimpa musibah, ia menahannya dengan penuh sabar lalu ia (juga) akan memperoleh ganjarannya.

Hakikat Demam

Sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Ibnu Omar mengatakan yang maksudnya :

“Demam berasal dari kepanasan api neraka yang mendidih, maka padamkanlah ia dengan air”. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam hadith yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a dari Rasulullah s.a.w, Baginda bersabda yang maksudnya :

“Demam adalah dari panas api neraka yang mendidih, dari itu dinginkanlah ia dengan air”. (Hadith riwayat Muslim)

Dalam kitab Umdah Al-Qari menyebutkan bahawa panas yang lahir dari tubuh orang yang demam itu adalah secebis daripada kepanasan api neraka. Allah telah menzahirkannya pada diri orang yang demam itu dengan sebab-sebab yang tertentu agar dia mengambil iktibar daripadanya, sebagaimana Allah telah menzahirkan berbagai jenis kegembiraan dan kenikmatan yang berasal dari nikmat-nikmat syurga untuk menjadi pengajaran dan petunjuk baginya.

Sebahagian ulama berpendapat bahawa apa yang dimaksudkan dengan kepanasan api neraka di sini ialah satu perumpamaan antara panas orang yang demam dengan panas api neraka sebagai peringatan kepada diri manusia betapa panasnya api neraka.

Namun pendapat ini disanggah oleh Ath-Thayyibi dengan mengatakan bahawa ia tidak sesuai untuk dijadikan sebagai perumpamaan, bahkan demam itu memang lahir atau berasal dari kepanasan api neraka sedari mula atau sebahagian dari hembusan api neraka.

Adapun maksud “mendinginkannya dengan air” itu menurut Ibnu Al-Ambari ialah bersedekah dengan air, kerana ada riwayat mengatakan bahawa sedekah yang paling afdhal itu ialah memberi minum air.


Kisah Nabi Ayub Sebagai Iktibar

Dalam al-Quran diceritakan tentang kisah kesabaran Nabi Ayub a.s dalam menempuh penderitaan penyakitnya, penyakit gatal yang dahsyat,sehingga kulitnya koyak dan bernanah-nanah sehingga tiada siapa yang berani mendekatinya, kecuali isterinya. Nabi Ayub tidak pernah mengeluh dengan penyakitnya itu, bahkan dia sentiasa sabar dan tahan menderita. Nabi Ayub hanya bermohon kepada Allah agar mengasihaninya.

"Dan Nabi Ayub, ketika dia berdoa merayu Tuhannya dengan berkata: Sesungguhnya aku disentuh (ditimpa) penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani." (al-Anbiya:83)

Sabarlah wahai sahabat sekalian, sesungguhnya tiada ganjaran yang lebih baik daripada yang telah disediakan bagi mereka yang menahan musibah dengan penuh sabar. Syafakumullah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. sedih sebab tak dapat jumpa Azhan Atan masa show di SMK Teknik Likas dengan Karya Charma sebab malam tu demam...

    ReplyDelete
  2. suke dgn p0st ini..kebetulan mmg tgh demam..syukran jazilan ats peringatan (^_^)

    ReplyDelete
  3. Salam.. hati2 dgn wabak skrg.. tp, sakit yg datang merupakan pengampunan dosa pada diri si pesakit oleh ALlah.. Maaf, ana pun demam juga.. :)

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"