Wednesday, August 26, 2009

Berpuasa Dengan Katak



"Suda masuk ka?" Radzi bertanya.

"Belum, dua minit lagi." saya menjawab, sambil melihat jam di telefon bimbit.

Tepat jam 6.21, masuklah waktu berbuka di daerah Tawau bahagian zon barat. Kami berdua membuka puasa. Hari pertama berpuasa, kami hanya berbuka dengan nasi yang kami tanak sendiri, berlaukkan ayam rendang segera di dalam tin. Alhamdulillah, saya berasa lega selamat sudah berpuasa pada hari yang pertama. Sekurang-kurangnya kami masih dapat menjamah makanan yang elok jika dibandingkan dengan saudara-saudara kita yang menderita kesusahan di tempat lain.

Pertama kali saya berpuasa di dalam hutan.

Kami hanya tiga orang yang menjalankan penyelidikan katak di sana, saya, Radzi dan Yong. Maka hanya saya dan Radzi yang berpuasa. Selama 10 hari di sana, 4 hari terakhir adalah jatuh pada hari puasa. Berpuasa di sana tidaklah seteruk yang saya jangkakan pada awal sebelum sampai di sana. Kami tinggal di resort, jadi tiada masalah air dan elektrik. Mungkin hanya timbul rasa sunyi kerana tiada orang di situ, dan tidak terasa kemeriahan Ramadhannya.

Pukul 7 malam kami bersiap untuk pergi memburu katak (frogging). Frogging ini mudah, hanya perlukan lebih penumpuan pada mata, tidak perlu kecekapan untuk menangkapnya. Ramai yang bertanya bagaimana caranya untuk menangkap katak, pakai jeratkah, pakai saukkah, tetapi sebenarnya ianya memerlukan alatan yang lebih mudah, yakni tangan. Pergi sahaja berjalan di dalam hutan dan di sepanjang sungai, terlihat katak, tangkap. Mudah, lebih mudah daripada memukul nyamuk yang hinggap di badan.

"Pakai tangan je?" pernah rakan sebilik saya bertanya.

"A'ah"

"Pakai sarung tangan la?" dia bertanya lagi.

"Em...ikut la. Kalau nak pakai, pakai la. Tapi saya dengan yang lain-lain tak pakai sarung tangan pun." saya menjawab.

"Tak geli ke? Tak bahaya ke kalau yang ada racun?"

"Hehe, tak geli pun. Lembut je badan katak, kodok menggerutu sikit badan dia. Racun katak tak berbahaya, yang ada dekat Borneo la. Lepas pegang katak tu balik basuh la tangan dengan sabun. Kalau ada yang melekit-lekit atau racun tu lepas basuh hilang la. Tapi kalau makan lepas tangkap katak tak basuh tangan, ha yang tu cari maut." saya menerangkan.

Lebih kurang pukul 9 lebih atau 10, kami pulang ke resort setelah selesai frogging pada malam itu. Penat. Balik sahaja terus mandi. Manakala Radzi pula menyambung makan, saya lebih suka untuk berehat. Pukul 11 lebih kurang, saya sudah pun tertidur kepenatan.

Terawih? Sahur? Dalam mimpi.

Keadaan yang lebih kurang sama pada hari-hari berikutnya.

Sekurang-kurangnya, kesunyian suasana Ramadhan di hutan terubat juga pada hari terakhir kami frogging kerana dapat menangkap antara dua spesies katak yang cantik dan susah didapati, iaitu Mallice's Tree Frog (Flying Frog) dan Horned Frog.

Salam Ramadhan untuk semua.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 comment:

  1. Best.. sharing knowldege ttg katak. So, lepas ney boleh la tangkap tanpa sarung tangan. YEs!!

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"