Friday, August 14, 2009

Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul


Selesai solat Jumaat tengahari tadi, saya seperti kebiasaannya singgah sebentar melihat-lihat gerai buku di koridor kanan masjid. Saya tidak pernah membawa dompet ketika solat Jumaat, maka saya datang hanya mencuci mata melihat buku-buku yang dijual. Geram melihat begitu banyak buku yang menarik.

Kebanyakannya adalah buku yang sama pada minggu-minggu lepas. Kalau diikutkan hati hendak sahaja membeli semuanya. Tetapi untuk hari ini saya ternampak sebuah buku yang baru, bukanlah baru di pasaran, tetapi baru dijual di situ. Sebuah buku yang pernah seorang sahabat saya perkatakan.

"Eh, bang. Ada duit tak? Pinjam." tiba-tiba saya berkata kepada Abang Nuar yang kebetulan di sebelah.

"Ha, nak beli apa?" Abang Nuar bertanya.

"Ni!" saya memegang buku tersebut.

"Berapa?"

"RM14.00, harga Sabah."

Tanpa berlengah dia mengeluarkan dompetnya dan membayarkan untuk saya.

Terima kasih bang, nanti saya bayar balik.

Hai, Afiq. Kata tak layak?

Ulasan Buku

Buat adik-adik remaja yang baru hendak mengenali cinta, ketahuilah bingkisan ini ingin membenihkan sebuah impian padamu agar memelihara kesuciannya cinta yang kerap teruji di alam remaja, dengarilah pesananku, cintailah Allah, nescaya cinta pasangan soleh turut kau miliki.

Buat bakal-bakal pengantin baru, ketahuilah bingkisan ini ingin memberikan gambaran kepadamu tentang hari-hari awal pernikahan supaya kau lebih bersedia membuat persiapan.

Buat pengantin baru, ketahuilah bingkisan ini ingin membuktikan padamu bahawa kebahagiaan itu bermula apabila kau menjaga keberkatan pertunanganmu.

Buat para suami, ketahuilah bingkisan ini menyingkap tip untuk memenangi hati isterimu.

Buat para isteri, ketahuilah bingkisan ini akan memotivasikan suamimu untuk lebih kreatif dalam membahagiakanmu dan mencuit kebijaksanaanmu untuk membahagiakannya.

Buat ibubapa, ketahuilah bingkisan ini berguna untuk menyemarakkan cintamu di alam rumah tangga dan berguna untuk anak-anakmu membina paradigma baru agar tak tertipu mengejar cinta sebelum kahwin.

Pemilik Cintaku

1. Allah s.w.t
2. Rasulullah s.a.w
3. Ibu
4. Ayah
5. Isteri
6. Anak
7. Adik-beradik
8. Sahabat
9. Jiran
10. Masyarakat
11. Diri sendiri

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenis mu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir" (ar-Rum: 21)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. ibu tu kene ulang tiga kali baaru betul

    ReplyDelete
  2. bilangan tak menggambarkan kualiti, yang penting turutan. so sepatutnya Allah kena tulis lagi banyak kali la kalo ikut macam tu

    ReplyDelete
  3. yang sebut "hai afiq,kata tak layak?" bunyinya mcm course mate ko yang cakap.
    betul ke?

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"