Sunday, December 13, 2009

Syamail Muhammad s.a.w. [DOWNLOAD]


Buku Syamail Muhammad saw karya Imam Tirmizi merupakan satu karya yang baik dan lengkap mengenai keperibadian dan akhlak Rasulullah saw. Karya ini singkat namun padat dan lengkap sehinggakan pembaca seakan-akan dapat melihat langsung keindahan dan keagungan peribadi agung ini.

Buku ini menghimpun hadis-hadis yang merangkumi 56 bab yang dihuraikan melalui hadis-hadis tentang semua aspek kehidupan dan sifat yang dimiliki oleh Rasulullah saw yang merangkumi lima aspek kehidupan baginda iaitu:

1. FIZIKAL : Tanda kenabian, rambut, uban, celak, berbekam, pakaian, aksesori, cincin, kasut, sandal, pedang, baju besi, pelindung kepala, serban, sarung dan tempat tidur.

2. PERILAKU : Cara berjalan, duduk, bersandar, bertopang, tidur, makan, jenis roti, lauk, gelas minuman dan buah-buahan.

3. IBADAH : Wudhu', doa, wangi-wangian, solat Dhuha, solat sunat di rumah, puasa dan membaca Al-Qur'an.

4. PERHUBUNGAN & AKHLAK : Berbicara, ketawa, bergurau, bersyair, berbual, bersifat tawadhu', rasa malu dan tangisan.

5. KEHIDUPAN : nama-nama Rasulullah saw, usia, kewafatan, warisan dan mimpi melihat Rasulullah saw

Mengapa Kita Harus Mengetahui Sifat-Sifat Keperibadian Nabi Muhammad saw

1. Apabila kita mengetahui akan keperibadian baginda, maka akan timbullah rasa takzim kita kepada baginda. Itulah yang akan menjadi wasilah untuk kita cinta kepada syariat Allah. Syariat hebat tentu dibawa oleh orang yang hebat. Bagaimana kita nak kenal Allah jika kita tak mengenall Nabi kita Muhammad saw?

2. Kita secara tak langsung akan mengetahui betapa baik dan mulianya Nabi kita, betapa baik dan mulianya ciptaan Allah swt yakni baik daripada sifat anggota tubuh badan baginda, betapa cantiknya fizikalnya, daripada segi pergaulan pula betapa baik sikapnya dan mulia cara baginda bergaul dengan isteri-isteri, anak-anak dan cucu-cucu serta para sahabat baginda. Nabi hanya tersenyum dan jarang ketawa hanya ada sesekali sahaja baginda ketawa menampakkan gerahamnya.

3. Kita akan mengetahui cara memuji baginda dengan rasa takzim. Sesetengah orang mengatakan bahawa Nabi Muhammad saw adalah manusia biasa seperti kita berdasarkan ayat "Ana basyarun mislukum", tetapi sebenarnya Nabi Muhammad saw adalah manusia luar biasa. Sifat-sifat Nabi ini membantu kita bila kita bermimpi bertemu dengan Rasulullah saw.

4. Dengan mengetahui sifat-sifat Nabi kita akan rasa seronok, akan timbul rasa cinta. Bila orang puji Nabi kita, kita akan rasa gembira sebaliknya bila orang menghina baginda kita akan rasa terluka, sama seperti bila orang puji kekasih kita, kita tentu gembira.

5. Dapatlah ibu bapa menceritakan keperibadian baginda kepada anak-anak, tidaklah diberi buku-buku kisah dongeng semata-mata. Buku ini mudah difahami.

Dan banyak lagi manfaat yang lain yang dapat kita perolehi insyaallah. Muat turun di sini.
*gambar di atas bukan gambar e-book yang dimuatturun
*kredit untuk http://alkisah.web.id

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 comments:

  1. salam..syukran2...buku yg bernilai dan bermanfaat..

    ReplyDelete
  2. wasalam..afwan2...buku yg bernilai dan bermanfaat..

    ReplyDelete
  3. tolong carikan download terjemah kitab subulussalam ya,, makasih. Djoni

    ReplyDelete
  4. Anonymous, ini linknya untuk terjemahan kitab Subulussalam. Moga bermanfaat untuk semua. Terima kasih.

    http://www.mediafire.com/?bcdrjn75az41r4w

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum...jazakallukhair...buku yg selama ini dicari2 =)

    ReplyDelete
  6. mohon izin saudara untuk mendownload..terima kasih...

    ReplyDelete
  7. href="https://istanbulolala.biz/">https://istanbulolala.biz/
    EZİR6D

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"