Wednesday, August 26, 2009

EXCLUSIVE: Madrid Signs New Unknown Player


Real Madrid F.C sekali lagi mengejutkan dunia bola sepak apabila kini mengumumkan pembelian seorang pemain baru ke dalam skuad Galaticos mereka. Ramai yang tertanya-tanya apakah relevannya membeli lagi pemain sedangkan secara teorinya, Real Madrid sudah mempunyai skuad yang lengkap, malah dipenuhi dengan bintang-bintang terkenal bola sepak. Nampaknya mereka masih lagi tidak berpuas dengan skuad yang ada dan menambah lagi seorang pemain baru supaya skuad mereka tampak lebih mantap dan menggerunkan pihak lawan. Atas isu hangat pemain terbaru ini, sQuad Q-riuz telah menemubual secara eksklusif Presiden Real Madrid F.C, Florentino Perez. Ikuti temubual eksklusif ini yang hanya disiarkan di blog ini.

Q: Apa sebenarnya yang anda kehendaki dengan skuad Real Madrid pada musim ini? Rombakan mendadak dan pembelian melampau bintang-bintang bola sepak, apa sebenarnya yang hendak kamu capai?

P: Skuad bola sepak impian (The Football Dream Team) yang diidam-idamkan oleh semua peminat kami. Kami tahu hanya kami yang mampu merealisasikan impian mereka yang menginginkan pemain-pemain terhebat dalam kumpulan kegemaran mereka dan atas sebab itulah era Galaticos ke-2 saya lahirkan pada musim ini, selain cuba untuk merangkul semua kejuaraan yang ada pada musim ini.

Q: Tidak cukupkah dengan pembelian bintang seperti Cristiano Ronaldo, Kaka', Benzema, dan Xabi Alonso?

P: Lagi ramai lagi bagus. Bola sepak adalah sukan berkumpulan dan bukannya sukan individu. Maka untuk meraih kejuaraan kami memerlukan lebih ramai pemain yang hebat. Bagi kebanyakan pihak, pemain terbaik dalam skuad mereka adalah kesebelasan utama, tetapi tidak bagi saya. Bagi saya pemain terbaik dalam skuad Real Madrid adalah kesemua 29 pemain.

Q: Boleh anda memberitahu dengan lebih lanjut tentang siapakah pemain terbaru yang dibeli ini?

P: Dia adalah seorang pemain yang saya lihat, mampu mengubah corak permainan bola sepak ke satu tahap yang lebih tinggi. Cara permainannya unik dan tersendiri. Mungkin terlalu awal untuk saya memujinya tetapi dia adalah harapan terbaru kami. Kami hanya akan mendedahkan lebih lanjut mengenai pemain ini semasa perasmian penyambutan kedatangannya ke Bernebau akhir bulan nanti. Dan maaf ada pembetulan daripada kata-kata anda, kami tidak membelinya, hanya pinjaman sementara (loan) selama dua musim daripada Arsenal.

Q: Anda meminjamnya dari Arsenal? Jadi dia sebelum ini adalah pemain Arsenal?

P: Dia berlatih dalam Skuad Muda Arsenal (Arsenal Youth Squad) dan belum lagi bermain sebagai skuad utama Arsenal. Semua orang tahu Arsenal mempunyai skuad muda yang berpotensi tinggi dan mereka berjaya melatih mereka dengan baik. Kami pada mulanya sememangnya hendak membeli terus daripada Arsenal tetapi di pihak mereka sendiri, mereka juga dapat melihat potensi pemain ini, dan bercadang untuk memasukkan dalam skuad utama mereka suatu hari nanti, maka kami hanya dapat meminjamnya setelah beberapa kali membuat perbincangan dengan mereka.

Q: Pemain ini bermain pada posisi apa?

P: Dia adalah pemain serba boleh. Dia dapat adaptasi dengan baik pada banyak posisi. kebiasaannya dia bermain di posisi tengah (midfield) tetapi boleh juga bermain di sayap kanan atau kiri, dan juga boleh bermain sebagai penyerang tengah (attacking midfield). Saya suka dengan pemain yang boleh bermain di pelbagai posisi kerana ianya memudahkan kami menyusun strategi dan taktik semasa perlawanan.

Q: Lagi pemain penyerang? Tidakkah anda nampak skuad anda ini terlalu ramai penyerang? Bagaimana dengan bahagian pertahanan?

P: Ramai yang berkata sedemikian. Tetapi tidak bagi kami. Skuad kami seimbang dari segi penyerangan dan pertahanan. Kedua-duanya sama-sama mantap. Anda boleh lihat melalui perlawanan-perlawanan persahabatan kami, berapa banyak gol yang kami bolos, sedikit.

Q: Jadi, apakah nombor jersi pemain ini?

P: Dia akan mendapat nombor khas yang tidak pernah dipakai oleh mana-mana pemain lagi. Malah nombor ini juga tidak pernah dipakai oleh mana-mana pemain bola sepak. Ianya nombor 0.

Q: Anda rasa pemain baru ini sehebat pemain mana? Ronaldo? Messi?

P: Ronaldo dan Messi kedua-duanya adalah pemain yang hebat dan mempunyai gaya yang tersendiri. Seperti mana yang saya katakan tadi, terlalu awal untuk memujinya. Tetapi tidak dinafikan saya dapat melihat potensi yang ada pada dirinya. Mungkin dua tiga tahun lagi, atau mungkin juga pada tahun ini sendiri, dia, pemain baru ini, akan menonjolkan bakatnya yang sebenar di hadapan semua. Siapa tahu?

Q: Melihat kepada ramainya pemain dan kesemuanya mampu untuk masuk dalam kesebelasan utama, jadi berapa kerapkah mungkin pemain baru ini dapat bermain nanti?

P: Sebenarnya, saya meletakkan kebebasan sepenuhnya kepada pemain ini untuk memilih waktu perlawanan yang hendak dimainnya. Dia masih lagi meneruskan pengajiannya di sebuah universiti di Malaysia, dan sedang sibuk terutamanya kini dia sedang berada pada tahun akhirnya. Dengar kata dia sekarang sedang bertungkus-lumus mengkaji katak? Lebih kurang begitulah. Kami tidak mahu menghalang dia dari meneruskan pengajian akademiknya, tetapi kalau boleh kami berharap sangat agar pemain ini dapat bermain dalam setiap perlawanan penting.

Q: Terima kasih atas kelapangan untuk temubual ini. Kami doakan semoga skuad anda berjaya pada musim ini. Hala Madrid!

P: Sama-sama. Hala Madrid!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

7 comments:

  1. maaf post kali ni merepek sikit. excited sebab dah ada jersey baru madrid season ni, yeah. ~_~

    ReplyDelete
  2. of coz. buat jadi baju raya. hahaha

    ReplyDelete
  3. hahaha..nama player baru tu QZ ma...cuma skang ni bulan posa, jadi transfer kena beku jap.taknak la p spain time ni...lepas raya kot baru beli tiket flight...btw, florentino perez kem salam kat smua budak2 ums...

    ReplyDelete
  4. eh eh ada orang perasan la...ahohoho
    ~_~

    ReplyDelete
  5. waaa mantop
    dapt bju raya jursey lg tuh

    sayaanggg qriuz... nk 1 boleh?

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"