Sunday, October 25, 2009

Huargh!


Mungkin tiada siapa pun yang sedar melainkan diri saya sendiri bahawa saya sering menguap. Saya tidak pasti sejak bila saya jadi begini, tetapi mungkin sejak dari beberapa bulan yang lalu, entahlah. Saya sendiri runsing dengan keadaan saya ini. Sebelum tidur menguap, selepas bangun tidur juga menguap, duduk juga menguap, main juga menguap. Saya sakitkah?

A yawn (synonyms chasma, pandiculation, oscitation from the Latin verb oscitare, to open the mouth wide) is a reflex of deep inhalation and exhalation associated with being tired, with a need to sleep, or from lack of stimulation. Pandiculation is the term for the act of stretching and yawning. Yawning is a powerful non-verbal message with several possible meanings, depending on the circumstances. It is also claimed to help increase the state of alertness of a person. It could possibly be from lack of oxygen. Another speculated reason for yawning is nervousness - paratroopers were once noted yawning right before their first jump, and had just come from a coffee break. The exact causes of yawning are still unascertained. Orthapedia and Macranisiam can be a cure for a yawn.

Menguap tidak semestinya bererti mengantuk. Ada orang mengatakan menguap juga sebenarnya kerana kurang oksigen masuk ke dalam otak, maka setelah menguap oksigen akan masuk dengan lebih banyak ke dalam otak. Menguap juga membantu mengawal suhu tubuh. Dengan menguap proses naik turun tekanan darah dan dengupan jantung yang laju berlaku. Umumnya menguap adalah suatu perkara yang biasa dan normal, tidak menunjukkan apa-apa bahaya, dan menguap juga menandakan seseorang itu sedang bosan.

Tetapi menguap juga merupakan petanda kepada suatu kondisi yang serius.

Orang yang mempunyai penyakit saraf seperti penyakit Multiple Sclerosis dan Amyotropic Lateral Sclerosis (ASL) menguap lebih banyak daripada orang normal. Orang yang memiliki darah rendah dengan tekanan darah 90/60 mmHg juga sering menguap diikuti dengan mengantuk.

Adakah saya tergolong dalam golongan ini? Wallahu'alam.

Adab Menguap


"Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Maka apabila (seseorang) bersin, hendaklah dia memuji Allah (dengan mengucapkan Alhamdulillah) dan merupakan kewajipan bagi setiap muslim (yang mendengar saudaranya bersin) untuk mendoakannya. Ada pun menguap, maka ia tidak lain berasal dari syaitan. Tahanlah ia semampu mungkin dan apabila (seseorang menguap) berbunyi 'Haa' maka ketawalah syaitan" (sahih Bukhari)

Umumnya hadis ini menerangkan bahawa perilaku orang yang menguap adalah tidak elok kerana ianya menunjukkan sifat malas dan bosan sedangkan seorang muslim sejati sifat itu perlu dibuang sama sekali. Akan tetapi jika kita benar-benar terpaksa menguap, maka janganlah menguap dengan berlebih-lebihan hingga mengeluarkan bunyi, dan hendaklah menutup mulut seeloknya.

"Jika seseorang kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka)" (sahih Muslim)

Fakta Menarik Mengenai Menguap


- Hampir semua makhluk vertebrata (bertulang belakang) menguap
- Janin manusia mula menguap seawal usia 11 minggu
- Kadar tempoh menguap biasanya selama 6 saat
- Denyutan jantung bertambah 30% semasa kita menguap
- Lelaki lebih banyak menguap daripada perempuan
- Hypothalamus adalah bahagian otak yang berperanan merangsang untuk menguap
- Melihat orang lain menguap boleh menyebabkan kita menguap sekali walaupun menerusi televisyen
- Membaca artikel mengenai menguap juga boleh menyebabkan kita menguap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. adakah anda sesat? off-topic ni. sila berhemah di blog orang lain. ~_~ by the way MU kalau kalah pun, tetap menang liga!

    ReplyDelete
  2. erm...menguap?..try petua ni,tarik nafas n tahan selama lebih kurang dlm kiraan 7 kemudian hembus,lakukan senaman ringan.maybe otak x cukup udara kot...take care...

    salam

    ReplyDelete
  3. thanks for the tips
    kena amalkan berapa kali sehari? selepas makan atau sebelum makan atau sebelum tidor? hehe
    insyaallah saya cuba.honestly masalah sy mungkin sbb waktu tidur dan senaman yg tidak menentu. ~_~

    ReplyDelete

© Q-riuz (2008 – 2013)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Q-riuz dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Q-riuz hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin Q-riuz terlebih dahulu.

"Curiosity Only Leads To One Thing...Knowledge"